Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Kilde: SSB
Dette er en indikator for effektivitet og forutsigbarhet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir gjennomsnittlig antall dager som kommunen bruker på saksbehandling fra mottatt planforslag til høring og offentlig ettersyn, og administrativ saksbehandlingstid. Indikatoren kan også beskrives som samlet prosesstid fratrukket tid andre enn kommunen er ansvarlig for i planbehandlingen. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
For utbyggere som fremmer private planforslag utgjør det en kostnad å utarbeide et forslag og fremme det for kommunen, og ikke minst en risiko ettersom det ikke er sikkert at planforslaget blir fremmet og vedtatt. De private utbyggerne har et insentiv til kun å fremme forslag som de anser har høy sannsynlighet for å bli realisert, slik at de bør være i tråd med reguleringsplanen og de øvrige areal- og planmessige føringene. Utbyggerne har videre et insentiv til å bidra til at prosessen blir så effektiv som mulig for å holde kostnadene nede.
Oppstartsmøtet vil være det første formelle møtepunktet mellom kommune og privat forslagsstiller, og her vil forslagsstiller presentere skisse for forslaget. Møtet skal bidra til at det etableres en felles forståelse mellom forslagsstiller og kommunen, og har til hensikt å unngå uforutsette forhold, misforståelser og forsinkelser. Kommunen har ansvar for å kalle inn og gjennomføre oppstartsmøtet. Kommuner som er gode på å skape forutsigbarhet gjennom sitt planarbeid, på oppstartsmøtet og har effektiv saksbehandling, vil ha kortere saksbehandlingstid og dermed komme bedre ut på temaindeksen.
En svakhet ved denne indikatoren er at ikke alle kommuner har rapportert saksbehandlingstid i 2020, og det kan ellers forekomme registreringsfeil o.l. ettersom dette er en del av kommunenes egenrapportering. Dette gjelder imidlertid for alle indikatorer som baseres på KOSTRA-statistikken. I tillegg kan enkeltsaker som av ulike årsaker tar svært lang tid, for eksempel som følge av kompleksitet, kunne trekke opp snittet betydelig for en kommune som ellers ville kommet godt ut på denne indikatoren. Risikoen for dette er større i små kommuner og/eller kommuner med få private planforslag hvor enkeltforslag har større vekt i gjennomsnittet.
Det kan også være gode grunner til at behandlingstiden er lang, for eksempel når det er mer komplekse arealer, mange motstående hensyn o.a. Da vil lengre behandlingstid også kunne være et kvalitetstegn, som blant annet sikrer felles forståelse mellom utbygger, kommune og andre berørte aktører. Dersom slike saker fordeler seg ulikt i kommunene, vil kommuner med relativt flere slike saker komme dårligere ut, selv om det ikke nødvendigvis er tilfellet at det er en lite effektiv og uforutsigbar prosess. For åta høyde for slike forhold har vi behandlet denne indikatoren ved hjelp av regresjon, se kapittel 4 for mer informasjon.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Stord
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
55 dager
Nasjonal plassering: 1
Steinkjer
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
59 dager
Nasjonal plassering: 2
Alver
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
61 dager
Nasjonal plassering: 3
Vennesla
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
67 dager
Nasjonal plassering: 4
Fauske
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
73 dager
Nasjonal plassering: 6
Elverum
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
83 dager
Nasjonal plassering: 7
Vefsn
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
84 dager
Nasjonal plassering: 9
Hammerfest
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
85 dager
Nasjonal plassering: 11
Sogndal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
86 dager
Nasjonal plassering: 12
Lyngdal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
88 dager
Nasjonal plassering: 14
Stange
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
89 dager
Nasjonal plassering: 13
Rakkestad
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
90 dager
Nasjonal plassering: 19
Gjøvik
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
94 dager
Nasjonal plassering: 10
Kvinnherad
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
97 dager
Nasjonal plassering: 23
Vestvågøy
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
100 dager
Nasjonal plassering: 29
Øvre Eiker
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
100 dager
Nasjonal plassering: 25
Levanger
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
100 dager
Nasjonal plassering: 18
Narvik
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
101 dager
Nasjonal plassering: 16
Ringerike
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
101 dager
Nasjonal plassering: 15
Rælingen
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
101 dager
Nasjonal plassering: 39
Gjesdal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
102 dager
Nasjonal plassering: 35
Hå
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
104 dager
Nasjonal plassering: 26
Bømlo
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
105 dager
Nasjonal plassering: 36
Eigersund
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
106 dager
Nasjonal plassering: 34
Time
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
108 dager
Nasjonal plassering: 37
Strand
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
108 dager
Nasjonal plassering: 38
Rana
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
108 dager
Nasjonal plassering: 22
Eidsvoll
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
110 dager
Nasjonal plassering: 33
Lillehammer
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
111 dager
Nasjonal plassering: 30
Bærum
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
115 dager
Nasjonal plassering: 5
Fredrikstad
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
116 dager
Nasjonal plassering: 8
Arendal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
118 dager
Nasjonal plassering: 20
Holmestrand
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
120 dager
Nasjonal plassering: 42
Larvik
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
122 dager
Nasjonal plassering: 28
Harstad
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
122 dager
Nasjonal plassering: 40
Randaberg
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
123 dager
Nasjonal plassering: 53
Tønsberg
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
125 dager
Nasjonal plassering: 24
Nannestad
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
128 dager
Nasjonal plassering: 50
Bodø
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
129 dager
Nasjonal plassering: 27
Sandefjord
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
129 dager
Nasjonal plassering: 21
Kinn
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
132 dager
Nasjonal plassering: 45
Kragerø
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
133 dager
Nasjonal plassering: 56
Sandnes
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
135 dager
Nasjonal plassering: 17
Lillesand
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
137 dager
Nasjonal plassering: 58
Sola
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
138 dager
Nasjonal plassering: 49
Voss
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
139 dager
Nasjonal plassering: 55
Øygarden
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
139 dager
Nasjonal plassering: 43
Ringsaker
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
140 dager
Nasjonal plassering: 44
Kristiansund
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
141 dager
Nasjonal plassering: 48
Kongsberg
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
141 dager
Nasjonal plassering: 52
Enebakk
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
145 dager
Nasjonal plassering: 64
Skien
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
145 dager
Nasjonal plassering: 41
Nesodden
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
149 dager
Nasjonal plassering: 60
Klepp
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
150 dager
Nasjonal plassering: 61
Tysvær
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
151 dager
Nasjonal plassering: 63
Tromsø
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
151 dager
Nasjonal plassering: 32
Melhus
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
156 dager
Nasjonal plassering: 65
Karmøy
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
157 dager
Nasjonal plassering: 46
Indre Østfold
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
158 dager
Nasjonal plassering: 54
Verdal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
159 dager
Nasjonal plassering: 66
Moss
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
168 dager
Nasjonal plassering: 59
Frogn
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
168 dager
Nasjonal plassering: 72
Senja
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
169 dager
Nasjonal plassering: 70
Haugesund
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
174 dager
Nasjonal plassering: 62
Kristiansand
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
174 dager
Nasjonal plassering: 31
Namsos
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
174 dager
Nasjonal plassering: 71
Færder
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
175 dager
Nasjonal plassering: 68
Ullensvang
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
180 dager
Nasjonal plassering: 73
Ålesund
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
184 dager
Nasjonal plassering: 51
Modum
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
190 dager
Nasjonal plassering: 77
Lier
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
191 dager
Nasjonal plassering: 75
Lindesnes
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
202 dager
Nasjonal plassering: 76
Porsgrunn
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
209 dager
Nasjonal plassering: 74
Drammen
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
213 dager
Nasjonal plassering: 57
Askøy
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
218 dager
Nasjonal plassering: 79
Halden
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
221 dager
Nasjonal plassering: 80
Volda
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
223 dager
Nasjonal plassering: 83
Lørenskog
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
223 dager
Nasjonal plassering: 81
Nes
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
230 dager
Nasjonal plassering: 82
Lillestrøm
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
237 dager
Nasjonal plassering: 69
Nordre Follo
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
240 dager
Nasjonal plassering: 78
Ullensaker
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
255 dager
Nasjonal plassering: 84
Bjørnafjorden
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
263 dager
Nasjonal plassering: 85
Grimstad
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
268 dager
Nasjonal plassering: 86
Alta
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
374 dager
Nasjonal plassering: 87
Bergen
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
445 dager
Nasjonal plassering: 67
Oslo
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
621 dager
Nasjonal plassering: 47
Sør-Varanger
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Nordkapp
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Vadsø
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Orkland
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Ørland
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Stjørdal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Malvik
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Trondheim
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Sunnfjord
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Årdal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Risør
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Tinn
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Midt-Telemark
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Bamble
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Notodden
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Horten
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Gran
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Vestre Toten
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Hamar
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Kongsvinger
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Nittedal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Aurskog-Høland
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Asker
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Ås
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Vestby
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Sarpsborg
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Sortland
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Hustadvika
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Sunndal
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Ørsta
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Molde
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Stavanger
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 88
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.