Tilbake

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Kilde: SSB

Dette er en indikator for effektivitet og forutsigbarhet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir gjennomsnittlig antall dager som kommunen bruker på saksbehandling fra mottatt planforslag til høring og offentlig ettersyn, og administrativ saksbehandlingstid. Indikatoren kan også beskrives som samlet prosesstid fratrukket tid andre enn kommunen er ansvarlig for i planbehandlingen. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

For utbyggere som fremmer private planforslag utgjør det en kostnad å utarbeide et forslag og fremme det for kommunen, og ikke minst en risiko ettersom det ikke er sikkert at planforslaget blir fremmet og vedtatt. De private utbyggerne har et insentiv til kun å fremme forslag som de anser har høy sannsynlighet for å bli realisert, slik at de bør være i tråd med reguleringsplanen og de øvrige areal- og planmessige føringene. Utbyggerne har videre et insentiv til å bidra til at prosessen blir så effektiv som mulig for å holde kostnadene nede.

Oppstartsmøtet vil være det første formelle møtepunktet mellom kommune og privat forslagsstiller, og her vil forslagsstiller presentere skisse for forslaget. Møtet skal bidra til at det etableres en felles forståelse mellom forslagsstiller og kommunen, og har til hensikt å unngå uforutsette forhold, misforståelser og forsinkelser. Kommunen har ansvar for å kalle inn og gjennomføre oppstartsmøtet. Kommuner som er gode på å skape forutsigbarhet gjennom sitt planarbeid, på oppstartsmøtet og har effektiv saksbehandling, vil ha kortere saksbehandlingstid og dermed komme bedre ut på temaindeksen.

En svakhet ved denne indikatoren er at ikke alle kommuner har rapportert saksbehandlingstid i 2020, og det kan ellers forekomme registreringsfeil o.l. ettersom dette er en del av kommunenes egenrapportering. Dette gjelder imidlertid for alle indikatorer som baseres på KOSTRA-statistikken. I tillegg kan enkeltsaker som av ulike årsaker tar svært lang tid, for eksempel som følge av kompleksitet, kunne trekke opp snittet betydelig for en kommune som ellers ville kommet godt ut på denne indikatoren. Risikoen for dette er større i små kommuner og/eller kommuner med få private planforslag hvor enkeltforslag har større vekt i gjennomsnittet.

Det kan også være gode grunner til at behandlingstiden er lang, for eksempel når det er mer komplekse arealer, mange motstående hensyn o.a. Da vil lengre behandlingstid også kunne være et kvalitetstegn, som blant annet sikrer felles forståelse mellom utbygger, kommune og andre berørte aktører. Dersom slike saker fordeler seg ulikt i kommunene, vil kommuner med relativt flere slike saker komme dårligere ut, selv om det ikke nødvendigvis er tilfellet at det er en lite effektiv og uforutsigbar prosess. For åta høyde for slike forhold har vi behandlet denne indikatoren ved hjelp av regresjon, se kapittel 4 for mer informasjon.

2023

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
72
144
216
288
360
432
504
576
648
720

Rana

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

41 dager

Nasjonal plassering: 2

Porsgrunn

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

42 dager

Nasjonal plassering: 1

Halden

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

47 dager

Nasjonal plassering: 3

Elverum

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

52 dager

Nasjonal plassering: 4

Sunnfjord

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

68 dager

Nasjonal plassering: 6

Modum

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

69 dager

Nasjonal plassering: 9

Stjørdal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

69 dager

Nasjonal plassering: 7

Sunndal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

70 dager

Nasjonal plassering: 11

Øvre Eiker

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

71 dager

Nasjonal plassering: 10

Øygarden

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

75 dager

Nasjonal plassering: 5

Vestre Toten

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

77 dager

Nasjonal plassering: 15

Ullensvang

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

79 dager

Nasjonal plassering: 16

Kongsberg

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

82 dager

Nasjonal plassering: 14

Bodø

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

86 dager

Nasjonal plassering: 8

Eidsvoll

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

90 dager

Nasjonal plassering: 18

Nesodden

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

92 dager

Nasjonal plassering: 23

Lier

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

95 dager

Nasjonal plassering: 24

Gjøvik

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

98 dager

Nasjonal plassering: 21

Levanger

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

100 dager

Nasjonal plassering: 25

Vennesla

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

103 dager

Nasjonal plassering: 28

Gjesdal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

104 dager

Nasjonal plassering: 34

Fauske

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

105 dager

Nasjonal plassering: 33

Eigersund

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

106 dager

Nasjonal plassering: 30

Ålesund

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

107 dager

Nasjonal plassering: 13

Askøy

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

107 dager

Nasjonal plassering: 26

Verdal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

110 dager

Nasjonal plassering: 35

Vefsn

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

111 dager

Nasjonal plassering: 36

Ringerike

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

112 dager

Nasjonal plassering: 29

Ringsaker

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

113 dager

Nasjonal plassering: 27

Sandefjord

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

114 dager

Nasjonal plassering: 19

Aurskog-Høland

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

117 dager

Nasjonal plassering: 38

Volda

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

119 dager

Nasjonal plassering: 41

Drammen

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

119 dager

Nasjonal plassering: 12

Time

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

120 dager

Nasjonal plassering: 39

Kragerø

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

120 dager

Nasjonal plassering: 43

Lillesand

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

120 dager

Nasjonal plassering: 45

Haugesund

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

123 dager

Nasjonal plassering: 32

Risør

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

127 dager

Nasjonal plassering: 55

Nannestad

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

128 dager

Nasjonal plassering: 53

Frogn

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

129 dager

Nasjonal plassering: 63

Klepp

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

130 dager

Nasjonal plassering: 52

Fredrikstad

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

130 dager

Nasjonal plassering: 20

Alta

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

130 dager

Nasjonal plassering: 42

Sør-Varanger

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

130 dager

Nasjonal plassering: 56

Kristiansund

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

134 dager

Nasjonal plassering: 48

Gran

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

134 dager

Nasjonal plassering: 61

Skien

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

135 dager

Nasjonal plassering: 31

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

136 dager

Nasjonal plassering: 54

Tysvær

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

136 dager

Nasjonal plassering: 62

Lillehammer

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

136 dager

Nasjonal plassering: 49

Melhus

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

136 dager

Nasjonal plassering: 57

Nittedal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

137 dager

Nasjonal plassering: 60

Vadsø

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

139 dager

Nasjonal plassering: 67

Tinn

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

142 dager

Nasjonal plassering: 71

Enebakk

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

145 dager

Nasjonal plassering: 73

Hamar

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

145 dager

Nasjonal plassering: 59

Voss

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

145 dager

Nasjonal plassering: 64

Indre Østfold

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

148 dager

Nasjonal plassering: 46

Sogndal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

150 dager

Nasjonal plassering: 69

Narvik

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

152 dager

Nasjonal plassering: 65

Bærum

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

153 dager

Nasjonal plassering: 22

Vestvågøy

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

154 dager

Nasjonal plassering: 75

Bømlo

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

154 dager

Nasjonal plassering: 74

Namsos

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

154 dager

Nasjonal plassering: 70

Nordre Follo

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

155 dager

Nasjonal plassering: 44

Larvik

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

155 dager

Nasjonal plassering: 50

Karmøy

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

156 dager

Nasjonal plassering: 51

Harstad

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

158 dager

Nasjonal plassering: 66

Ås

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

163 dager

Nasjonal plassering: 76

Lillestrøm

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

164 dager

Nasjonal plassering: 37

Steinkjer

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

165 dager

Nasjonal plassering: 72

Sortland

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

170 dager

Nasjonal plassering: 77

Randaberg

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

171 dager

Nasjonal plassering: 78

Tromsø

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

196 dager

Nasjonal plassering: 58

Ullensaker

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

210 dager

Nasjonal plassering: 79

Sandnes

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

215 dager

Nasjonal plassering: 68

Molde

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

215 dager

Nasjonal plassering: 80

Kvinnherad

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

235 dager

Nasjonal plassering: 83

Kinn

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

237 dager

Nasjonal plassering: 81

Bergen

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

239 dager

Nasjonal plassering: 17

Lyngdal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

252 dager

Nasjonal plassering: 84

Trondheim

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

291 dager

Nasjonal plassering: 47

Lørenskog

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

313 dager

Nasjonal plassering: 85

Hustadvika

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

322 dager

Nasjonal plassering: 86

Senja

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

341 dager

Nasjonal plassering: 87

Nes

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

445 dager

Nasjonal plassering: 88

Stavanger

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

447 dager

Nasjonal plassering: 82

Oslo

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

585 dager

Nasjonal plassering: 40

Sola

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Strand

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Ørsta

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Moss

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Sarpsborg

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Rakkestad

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Vestby

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Asker

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Rælingen

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Kongsvinger

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Stange

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Horten

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Holmestrand

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Tønsberg

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Notodden

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Færder

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Bamble

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Midt-Telemark

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Grimstad

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Arendal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Kristiansand

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Lindesnes

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Stord

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Bjørnafjorden

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Alver

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Årdal

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Malvik

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Ørland

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Orkland

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Hammerfest

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Nordkapp

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 89

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.