KongsvingerHamarRingsakerStangeElverumLillehammerGjΓö£ΓòòvikVestre TotenGran

Hamar kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Hamar kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

71/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

51 / 119

1.1 Tid

66 / 119

1.2 Kostnad

10 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

80 / 119

1.4 Digitalisering

73 / 119

2 Boligbygging

91 / 119

2.1 Boligproduksjon

70 / 119

2.2 Boligkjøp

93 / 119
KongsvingerHamarRingsakerStangeElverumLillehammerGj├╕vikVestre TotenGranHaldenMossSarpsborgFredrikstadHvalerAremarkMarkerAurskog-H├╕landIndre ├ÿstfoldSkiptvetRakkestadRådeVålerVestbyNordre Follo├àsFrognNesoddenB├ªrumAskerLillestr├╕mR├ªlingenEnebakkL├╕renskogNittedalGjerdrumUllensakerNesEidsvollNannestadHurdalJevnakerLunnerDrammenKongsbergRingerikeHoleFlåNesbyenGolHemsedalÅlHolSigdalKrødsheradModum├ÿvre EikerLierFlesbergRollagNore og UvdalOsloHortenHolmestrandT├╕nsbergSandefjordLarvikF├ªrderPorsgrunnSkienNotoddenSiljanBambleKrager├╕DrangedalNomeMidt-TelemarkTinnHjartdalSeljordKviteseidNissedalFyresdalTokkeVinjeRis├╕rGrimstadArendalLillesandKristiansandLindesnesVenneslaLyngdalEigersundSandnesStavangerHaugesundH├ÑKleppTimeGjesdalSolaRandabergStrandTysv├ªrKarm├╕yBergenB├╕mloStordKvinnheradUllensvangVossBj├╕rnafjorden├ÿygardenAsk├╕yAlverKinnSogndal├àrdalSunnfjordVoldaMolde├àlesundKristiansund├ÿrstaHustadvikaSunndalTrondheimOrkland├ÿrlandMelhusMalvikSteinkjerNamsosStj├╕rdalLevangerVerdalBod├╕NarvikVefsnRanaFauskeVestv├Ñg├╕ySortlandHarstadTroms├╕KvæfjordIbestadGratangenLavangenBarduSalangenMålselvSørreisaDyrøySenjaBalsfjordKarlsøyLyngenStorfjordKåfjordSkjervøyNordreisaKvænangenVardøVads├╕HammerfestKautokeinoAltaLoppaHasvikMåsøyNordkappPorsangerKarasjokLebesbyGamvikBerlevågTanaNessebyBåtsfjordS├╕r-VarangerTjeldsund
KongsvingerHamarRingsakerStangeElverumLillehammerGj├╕vikVestre TotenGranHaldenMossSarpsborgFredrikstadHvalerAremarkMarkerAurskog-H├╕landIndre ├ÿstfoldSkiptvetRakkestadRådeVålerVestbyNordre Follo├àsFrognNesoddenB├ªrumAskerLillestr├╕mR├ªlingenEnebakkL├╕renskogNittedalGjerdrumUllensakerNesEidsvollNannestadHurdalJevnakerLunnerDrammenKongsbergRingerikeHoleFlåNesbyenGolHemsedalÅlHolSigdalKrødsheradModum├ÿvre EikerLierFlesbergRollagNore og UvdalOsloHortenHolmestrandT├╕nsbergSandefjordLarvikF├ªrderPorsgrunnSkienNotoddenSiljanBambleKrager├╕DrangedalNomeMidt-TelemarkTinnHjartdalSeljordKviteseidNissedalFyresdalTokkeVinjeRis├╕rGrimstadArendalLillesandKristiansandLindesnesVenneslaLyngdalEigersundSandnesStavangerHaugesundH├ÑKleppTimeGjesdalSolaRandabergStrandTysv├ªrKarm├╕yBergenB├╕mloStordKvinnheradUllensvangVossBj├╕rnafjorden├ÿygardenAsk├╕yAlverKinnSogndal├àrdalSunnfjordVoldaMolde├àlesundKristiansund├ÿrstaHustadvikaSunndalTrondheimOrkland├ÿrlandMelhusMalvikSteinkjerNamsosStj├╕rdalLevangerVerdalBod├╕NarvikVefsnRanaFauskeVestv├Ñg├╕ySortlandHarstadTroms├╕KvæfjordIbestadGratangenLavangenBarduSalangenMålselvSørreisaDyrøySenjaBalsfjordKarlsøyLyngenStorfjordKåfjordSkjervøyNordreisaKvænangenVardøVads├╕HammerfestKautokeinoAltaLoppaHasvikMåsøyNordkappPorsangerKarasjokLebesbyGamvikBerlevågTanaNessebyBåtsfjordS├╕r-VarangerTjeldsund
2024

Hamar kom på 71. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså dårligere enn 60% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå -1 andre kommuner med Hamar. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.


Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2024

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Hamar kommune på 66. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

På landsbasis har:

46.2% oppdatert kommuneplanens arealdel

52.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

1.7% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Hamar kommune bruker i gjennomsnitt 8.1 uker på saksbehandling for byggesaker med 12 ukers frist. Dette er dårligere enn 69% av kommunene i kåringen, og gir Hamar kommune en 82. plass.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid for reguleringsplan hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Total behandlingstid inkludert kommunens tid, er hos Hamar kommune på 451 dager. Dette plasserer dem på 9. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 92% av de andre kommunene.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
2024

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Hamar kommune på 10. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Hamar kommune kommer på 6. plass med et plangebyr på 88 000 kr. Det betyr at de er bedre enn 95% av kommune i kåringen.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

178 026 kr

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med en tilknytningsgebyr på 35 592 kr for vann og avløp ender Hamar kommune på en 88. plass. Dette er dårligere enn 74% av de andre kommunene i kåringen.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

21 135 kr

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunale tilskudd og investeringer til vei.

Denne indikatoren er satt sammen av to delindikatorer, Kommunalt tilskudd per km privat vei og brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger, og er dermed en samleindikator for kommunale tilskudd og investeringer. Rangeringen på de to indikatorene veies sammen til samleindikatoren Kostnad-3.

Kilde: SSB

Per km privat vei og brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger lå Hamar på en 11. plass i kåringen, noe som betyr at de er bedre enn 91% av de andre kommunene.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
2024

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Hamar kommune på 80. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Hamar kommune ville ikke fremme 12.5% av de private planforslagene som ble sendt inn. Dermed havner de på 81. plass, som er dårligere enn 68% av de andre kommunene i kåringen.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med 95.3% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Hamar kommune på en 36. plass. Det betyr at de er bedre enn 70% av de andre kommunene i kåringen.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2024

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Hamar kommune på 73. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Av de byggesøknadene som sendes inn til Hamar kommune, er 45.7% sendt inn digitalt. Dette er dårligere enn 61% av de andre kommunene i kåringen, og gir Hamar 73. plass.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2024

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Hamar kommune på 70. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Hamar kommune har 0.839% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Hamar havner på en 43. plass, noe som er bedre enn 64%.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Hamar kommune økt antallet boliger per innbygger med -0.064%. Dette er dårligere enn 55% enn de andre kommunene, og gir Hamar en 66. plass.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

I Hamar kommune har forholdet mellom boliger som har fått igangsettelsestillatelse og befolkningsendringen det siste året vært 24.7%. Dette betyr at Hamar er dårligere enn 62% av kommunene i kåringen, og gir de en 74. plass.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2024

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Hamar kommune på 93. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Hamar kommune var 28.3 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Hamar85. plass, altså dårligere enn 71% av kommunene i kåringen.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Hamar kommune er 38 923 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette dårligere enn 72% og gjør at Hamar havner på 86. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

35 141 kr/m²

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2024

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Hamar med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging