Nordkapp kommune

Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Nordkapp kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.

119/119

Dårligst boligvennlighet

50%

Best boligvennlighet

1 Tilrettelegging

119 / 119

1.1 Tid

119 / 119

1.2 Kostnad

107 / 119

1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon

96 / 119

1.4 Digitalisering

119 / 119

2 Boligbygging

91 / 119

2.1 Boligproduksjon

82 / 119

2.2 Boligkjøp

79 / 119
2020

Nordkapp kom på 119. plass av 119 kommuner i boligvennlighetskåringen. Altså dårligere enn 100% av kommunene i Norge på boligvennlighet.

Dårligst

50%

Best

Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Nordkapp. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.

Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.

2020

Tid

Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.

Samlet for kategorien Tid kommer Nordkapp kommune på 119. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.

Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø
Sør-Varanger
Ja
Hammerfest
Nei
Nordkapp
Nei
Senja
Nei
Vadsø
Nei

På landsbasis har:

51.3% oppdatert kommuneplanens arealdel

47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel

1.7% ikke rapportert

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Lovpliktig behandlingstid

12 uker

-12
-9.6
-7.2
-4.8
-2.4
0
+2.4
+4.8
+7.2
+9.6
+12

Sør-Varanger

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

2.1 uker

Nasjonal plassering: 8

Hammerfest

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6.3 uker

Nasjonal plassering: 76

Senja

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

6.6 uker

Nasjonal plassering: 92

Vadsø

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 110

Nordkapp

Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 110

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

og

Behandlingstid for reguleringsplan hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
52.8
105.6
158.4
211.2
264
316.8
369.6
422.4
475.2
528

Hammerfest

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

85

Nasjonal plassering: 4

Hammerfest

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

300

Nasjonal plassering: 9

Senja

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

169

Nasjonal plassering: 46

Senja

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

438

Nasjonal plassering: 31

Sør-Varanger

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 119

Sør-Varanger

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 108

Vadsø

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 119

Vadsø

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 108

Nordkapp

Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 119

Nordkapp

Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 108

Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
2020

Kostnad

Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.

Samlet for kategorien Kostnad kommer Nordkapp kommune på 107. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

136 573 kr

-140 000
-112 000
-84 000
-56 000
-28 000
0
+28 000
+56 000
+84 000
+112 000
+140 000

Sør-Varanger

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

29 100 kr

Nasjonal plassering: 98

Hammerfest

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

41 180 kr

Nasjonal plassering: 56

Senja

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

62 995 kr

Nasjonal plassering: 74

Nordkapp

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 117

Vadsø

Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 117

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

12 820 kr

-50 000
-40 000
-30 000
-20 000
-10 000
0
+10 000
+20 000
+30 000
+40 000
+50 000

Sør-Varanger

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

4 000 kr

Nasjonal plassering: 12

Senja

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

14 688 kr

Nasjonal plassering: 43

Vadsø

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

15 660 kr

Nasjonal plassering: 38

Hammerfest

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

53 445 kr

Nasjonal plassering: 72

Nordkapp

Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 75

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Kommunale tilskudd og investeringer til vei.

Denne indikatoren er satt sammen av to delindikatorer, Kommunalt tilskudd per km privat vei og brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger, og er dermed en samleindikator for kommunale tilskudd og investeringer. Rangeringen på de to indikatorene veies sammen til samleindikatoren Kostnad-3.

Kilde: SSB

Per km privat vei og brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger lå Nordkapp på en 75. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 63% av de andre kommunene.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
13 200
26 400
39 600
52 800
66 000
79 200
92 400
105 600
118 800
132 000

Hammerfest

Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger

105 900

Hammerfest

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

23 400

Senja

Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger

78 000

Senja

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

50 000

Nordkapp

Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger

99 200

Nordkapp

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0

Sør-Varanger

Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger

71 600

Sør-Varanger

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

1 389

Vadsø

Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger

50 900

Vadsø

Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.

0

Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
2020

Tilrettelegging for boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.

Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Nordkapp kommune på 96. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Sør-Varanger

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Senja

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Vadsø

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

0 %

Nasjonal plassering: 1

Nordkapp

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 116

Hammerfest

Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 116

Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.

Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Med 100% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Nordkapp kommune på en 50. plass. Det betyr at de er bedre enn 58% av de andre kommunene i kåringen.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Sør-Varanger

Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.

100 %

Nasjonal plassering: 50

Vadsø

Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.

100 %

Nasjonal plassering: 50

Nordkapp

Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.

100 %

Nasjonal plassering: 50

Senja

Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.

98.8 %

Nasjonal plassering: 64

Hammerfest

Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.

91.2 %

Nasjonal plassering: 98

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.

Kilde: SØA

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Hammerfest

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Senja

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Nordkapp

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Vadsø

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Sør-Varanger

Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2020

Digitalisering

1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.

Samlet for kategorien Digitalisering kommer Nordkapp kommune på 119. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.

Kilde: DiBK

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Hammerfest

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

26.1 %

Nasjonal plassering: 23

Sør-Varanger

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

Vadsø

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

Nordkapp

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

Senja

Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: 97

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.

Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.

2020

Boligproduksjon

Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.

Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Nordkapp kommune på 82. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Ferdigstillelser delt på boligmasse.

Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I Nordkapp kommune har 0.054% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Nordkapp havner på en 118. plass, noe som er dårligere enn 99%.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0.1
0.19
0.29
0.38
0.48
0.58
0.67
0.77
0.86
0.96

Sør-Varanger

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.71 %

Nasjonal plassering: 86

Senja

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.359 %

Nasjonal plassering: 106

Vadsø

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.257 %

Nasjonal plassering: 112

Hammerfest

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.187 %

Nasjonal plassering: 114

Nordkapp

Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.

0.054 %

Nasjonal plassering: 118

Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.

Kilde: SSB

I forhold til året før har Nordkapp kommune økt antallet boliger per innbygger med 1.114%. Dette er bedre enn 97% enn de andre kommunene, og gir Nordkapp en 3. plass.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra 0, ingen endring

0 %

-1.5
-1.2
-0.9
-0.6
-0.3
0
+0.3
+0.6
+0.9
+1.2
+1.5

Nordkapp

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

1.114 %

Nasjonal plassering: 3

Vadsø

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.949 %

Nasjonal plassering: 5

Senja

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.686 %

Nasjonal plassering: 13

Hammerfest

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.578 %

Nasjonal plassering: 20

Sør-Varanger

Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.

0.176 %

Nasjonal plassering: 68

Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.

Kilde: SSB

Manglende data fra kommunen

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Sør-Varanger

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Hammerfest

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Senja

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Vadsø

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

Nordkapp

Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.

Manglende data fra kommunen

Nasjonal plassering: NA

2020

Boligkjøp

Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.

Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Nordkapp kommune på 79. plass av 119.

Dårligst

50%

Best

Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.

Kilde: NEF

Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Nordkapp kommune var 28.5 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Nordkapp på 104. plass, altså dårligere enn 87% av kommunene i kåringen.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

0
3.48
6.96
10.44
13.92
17.4
20.88
24.36
27.84
31.32
34.8

Sør-Varanger

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.3 år

Nasjonal plassering: 50

Hammerfest

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.6 år

Nasjonal plassering: 65

Senja

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

27.9 år

Nasjonal plassering: 78

Vadsø

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

28.4 år

Nasjonal plassering: 100

Nordkapp

Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.

28.5 år

Nasjonal plassering: 104

Boligpris.

Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.

Kilde: SSB

Boligprisen i Nordkapp kommune er 12 557 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette bedre enn 56% og gjør at Nordkapp havner på 52. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø

Negativt for boligvennlighet

Positivt for boligvennlighet

Fra landsgjennomsnitt

28 828 kr/m²

-21 000
-16 800
-12 600
-8 400
-4 200
0
+4 200
+8 400
+12 600
+16 800
+21 000

Nordkapp

Boligkjøp-2: Boligpris.

12 557 kr/m²

Nasjonal plassering: 52

Vadsø

Boligkjøp-2: Boligpris.

13 526 kr/m²

Nasjonal plassering: 10

Senja

Boligkjøp-2: Boligpris.

20 043 kr/m²

Nasjonal plassering: 112

Sør-Varanger

Boligkjøp-2: Boligpris.

23 211 kr/m²

Nasjonal plassering: 116

Hammerfest

Boligkjøp-2: Boligpris.

25 603 kr/m²

Nasjonal plassering: 84

Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.

2020

Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene

Her kan du kombinere Nordkapp med andre kommuner og indikatorer i kåringen.

HammerfestSenjaSør-VarangerVadsø
KommuneBoligvennlighetTilretteleggingBoligbygging
Hammerfest827599
Sør-Varanger9374112
Senja9787107
Vadsø11411557
Nordkapp11911991