Nordkapp kommune
Vi ser nå nærmere på hvor boligvennlig Nordkapp kommune er i forhold til de 119 andre kommunene, innenfor temaene tilrettelegging og boligbygging.
119/119
Dårligst boligvennlighet
50%
Best boligvennlighet
1 Tilrettelegging
1.1 Tid
1.2 Kostnad
1.3 Tilrettelegging for boligproduksjon
1.4 Digitalisering
2 Boligbygging
2.1 Boligproduksjon
2.2 Boligkjøp
Vi sammenligner nå 4 andre kommuner med Nordkapp. Du kan fjerne og legge til de du selv ønsker.
Tilrettelegging vurderer hvor godt kommunen tilrettelegger for boligbygging som planmyndighet og samfunnsutvikler.
Her ser vi på kategoriene Tid, Kostnad, Tilrettelegging for boligproduksjon, Digitalisering.
Tid
Samling av 4 indikatorer som inneholder tidsbruk i plan- og byggesaksbehandling. Den gir et samlet bilde av hvor rask og effektiv kommunen er.
Samlet for kategorien Tid kommer Nordkapp kommune på 119. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Hvorvidt kommuneplanens arealdel er oppdatert de siste 4 årene.
Indikatoren måler hvor aktivt kommunen planlegger. En hyppig oppdatert kommuneplan sikrer forutsigbarhet, og er en indikator på at kommunen tar en aktiv rolle som samfunns- og boligutvikler. Kommuneplanens arealdel fanger opp endringer i befolkningens behov og nedfeller dette i tillatt arealbruk. Å ha oppdatert kommuneplanens arealdel i løpet av de siste 4 årene er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
På landsbasis har:
51.3% oppdatert kommuneplanens arealdel
47.1% ikke oppdatert kommuneplanens arealdel
1.7% ikke rapportert
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Indikatoren måler gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers lovpålagt frist. De fleste søknader om nye boliger tilhører denne kategorien. Kort saksbehandlingstid er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Lovpliktig behandlingstid
12 uker
Sør-Varanger
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
2.1 uker
Nasjonal plassering: 8
Hammerfest
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6.3 uker
Nasjonal plassering: 76
Senja
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
6.6 uker
Nasjonal plassering: 92
Vadsø
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 110
Nordkapp
Tid-2: Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 110
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Behandlingstid for reguleringsplan hos kommunen sammenlignet med total behandlingstid
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Dette er en indikator for kommunens effektivitet i prosessen med private planforslag. Indikatoren angir kommunens gjennomsnittlige tidsbruk på behandling av en reguleringsplan, fra mottatt planforslag og frem til høring og offentlig ettersyn. Her måles kun den tid kommunen bruker, og ikke tiden som andre parter bruker. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
Indikatoren måler hvor mye tid som går med på hele prosessen med private planforslag, fra oppstartsmøtet til endelig vedtak av reguleringsplan i kommunestyret. Indikator A1 (tid som kommunen har ansvar for) utgjør en del av denne. En lav verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Hammerfest
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
85
Nasjonal plassering: 4
Hammerfest
Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
300
Nasjonal plassering: 9
Senja
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
169
Nasjonal plassering: 46
Senja
Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
438
Nasjonal plassering: 31
Sør-Varanger
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Sør-Varanger
Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 108
Vadsø
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Vadsø
Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 108
Nordkapp
Tid-3: Behandlingstid reguleringsplaner, kommunens tidsbruk.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 119
Nordkapp
Tid-4: Samlet tidsbruk for behandling av reguleringsplaner.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 108
Kostnad
Samling av 3 indikatorer som inneholder tilskudd og prising av tjenester. Den gir et samlet bilde over kommunenes kostnader i tilretteleggingen.
Samlet for kategorien Kostnad kommer Nordkapp kommune på 107. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Indikatoren angir gjennomsnittlig gebyr (kroner) for behandling av private planforslag. Gebyret skal ikke være høyere enn kostnadene kommunen har hatt til behandling, men kan være lavere. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
136 573 kr
Sør-Varanger
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
29 100 kr
Nasjonal plassering: 98
Hammerfest
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
41 180 kr
Nasjonal plassering: 56
Senja
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
62 995 kr
Nasjonal plassering: 74
Nordkapp
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 117
Vadsø
Kostnad-1: Gebyr for privat planforslag til reguleringsplan.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 117
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Indikatoren måler gebyr (kroner) kommunen tar for tilknytning til kommunens vann- og avløpsnett. Dette er et engangsgebyr, som skal dekke kommunens kostnader ved å koble vann og avløp til en eiendom (begrenset til selvkost). En lav verdi på denne indikatoren vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
12 820 kr
Sør-Varanger
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
4 000 kr
Nasjonal plassering: 12
Senja
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
14 688 kr
Nasjonal plassering: 43
Vadsø
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
15 660 kr
Nasjonal plassering: 38
Hammerfest
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
53 445 kr
Nasjonal plassering: 72
Nordkapp
Kostnad-2: Tilknytningsgebyr for vann og avløp.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 75
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Kommunale tilskudd og investeringer til vei.
Denne indikatoren er satt sammen av to delindikatorer, Kommunalt tilskudd per km privat vei og brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger, og er dermed en samleindikator for kommunale tilskudd og investeringer. Rangeringen på de to indikatorene veies sammen til samleindikatoren Kostnad-3.
Kilde: SSB
Per km privat vei og brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger lå Nordkapp på en 75. plass i kåringen, noe som betyr at de er dårligere enn 63% av de andre kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Hammerfest
Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
105 900
Hammerfest
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
23 400
Senja
Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
78 000
Senja
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
50 000
Nordkapp
Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
99 200
Nordkapp
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0
Sør-Varanger
Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
71 600
Sør-Varanger
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
1 389
Vadsø
Kostnad-3_2: Brutto investeringsutgifter til kommunal vei og gate per 100. innbygger
50 900
Vadsø
Kostnad-3: Kommunalt tilskudd pr km privat vei.
0
Tilrettelegging for boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som måler behandling av plan- og byggesaker. Den gir et samlet bilde over kommunens tilrettelegging for boligproduksjon.
Samlet for kategorien Tilrettelegging for boligproduksjon kommer Nordkapp kommune på 96. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Dette er en indikator for kommunens forutsigbarhet i planprosesser. Kommuner med tydelige føringer og rammer for boligbygging vil avvise få planforslag. Indikatoren angis som antall private planinitiativ kommunen avviser, delt på totalt antall mottatte planinitiativ. En lav verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Sør-Varanger
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Senja
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Vadsø
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
0 %
Nasjonal plassering: 1
Nordkapp
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 116
Hammerfest
Prod-1: Andel fremmede private planforslag som kommunen ikke har villet fremme.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 116
Antall innvilgede byggesøknader, delt på antall behandlede byggesøknader.
Indikatoren måler hvor gode kommunene er til å tilrettelegge for bygging. Tydelig plangrunnlag og god veiledning fra kommunen vil resultere i at mange byggesøknader får tillatelse. Indikatoren angis som antall innvilgede byggesøknader, delt på totalt antall behandlede byggesøknader. Høyere verdi for denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Med 100% innvilgede byggesøknader av det totale antallet behandlede, rangerer Nordkapp kommune på en 50. plass. Det betyr at de er bedre enn 58% av de andre kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Sør-Varanger
Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.
100 %
Nasjonal plassering: 50
Vadsø
Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.
100 %
Nasjonal plassering: 50
Nordkapp
Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.
100 %
Nasjonal plassering: 50
Senja
Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.
98.8 %
Nasjonal plassering: 64
Hammerfest
Prod-2: Andel innvilgede byggesøknader.
91.2 %
Nasjonal plassering: 98
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).
Indikatoren måler antall boenheter som er regulert til boligformål (men ikke bygget) i forhold til befolkningsveksten. Indikatoren sier dermed noe om kommunens boligreserve er tilstrekkelig for å dekke økning i behovet/etterspørselen etter boliger. En høy verdi for denne indikatoren betyr mange byggeklare boligtomter i forhold til forventet etterspørsel, og vurderes som positivt for boligvennligheten.
Kilde: SØA
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Hammerfest
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Senja
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Nordkapp
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Vadsø
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Sør-Varanger
Prod-3: Boligreserve målt mot historisk befolkningsvekst (gjelder kun for de 20 største kommunene).
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Digitalisering
1 indikator som måler digital modenhet i byggesaksbehandling.
Samlet for kategorien Digitalisering kommer Nordkapp kommune på 119. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Flere kommuner er i gang med å digitalisere plan- og byggeprosessene sine slik at dokumentasjon til planforslagene og dialog skjer digitalt. Høy grad av digitalisering betyr at kommunen har standardisert dokumentasjon og prosess. Det sparer tid og kostnader for alle involverte aktører, og teller positivt for boligvennligheten.
Kilde: DiBK
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Hammerfest
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
26.1 %
Nasjonal plassering: 23
Sør-Varanger
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 97
Vadsø
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 97
Nordkapp
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 97
Senja
Digital-1: Andel byggesøknader som er sendt inn via den digitale fellestjenesten BYGG.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: 97
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
Boligbygging måler boligutvikling i kommunen, som er resultatet av tilretteleggingen.
Her ser vi på kategoriene Boligproduksjon, Boligkjøp.
Boligproduksjon
Samling av 3 indikatorer som samlet sett viser kommunens faktiske boligbygging.
Samlet for kategorien Boligproduksjon kommer Nordkapp kommune på 82. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Ferdigstillelser delt på boligmasse.
Denne indikatoren måler antall ferdigstilte boliger (nye boliger) i kommunen i løpet av året i forhold til antall boliger som allerede finnes i kommunen (boligmassen). Målet med indikatoren er å vise veksten i antallet boliger i forhold til boligmassen i kommunen. For eksempel vil 10 ferdigstilte boliger være mye for en kommune med 1000 boliger, men lite for en kommune med 100 000 boliger. En høy verdi på denne indikatoren er positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I Nordkapp kommune har 0.054% boliger blitt ferdigstilte i forhold til antall boliger som allerede finnes der. Dette gjør at Nordkapp havner på en 118. plass, noe som er dårligere enn 99%.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Sør-Varanger
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.71 %
Nasjonal plassering: 86
Senja
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.359 %
Nasjonal plassering: 106
Vadsø
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.257 %
Nasjonal plassering: 112
Hammerfest
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.187 %
Nasjonal plassering: 114
Nordkapp
Prod-4: Ferdigstillelser delt på boligmasse.
0.054 %
Nasjonal plassering: 118
Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
Indikatoren angis som differansen mellom antall boliger per innbygger det siste året og antallet boliger per innbygger året før (andel i år minus andel i fjor). For et gitt antall innbyggere, vil kommunen som har størst økning i antall boliger fra ett år til det neste komme best ut. Høyere verdi for denne indikatoren er altså positivt for boligvennligheten.
Kilde: SSB
I forhold til året før har Nordkapp kommune økt antallet boliger per innbygger med 1.114%. Dette er bedre enn 97% enn de andre kommunene, og gir Nordkapp en 3. plass.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra 0, ingen endring
0 %
Nordkapp
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
1.114 %
Nasjonal plassering: 3
Vadsø
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.949 %
Nasjonal plassering: 5
Senja
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.686 %
Nasjonal plassering: 13
Hammerfest
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.578 %
Nasjonal plassering: 20
Sør-Varanger
Prod-5: Endring i størrelsen boligmasse delt på befolkning.
0.176 %
Nasjonal plassering: 68
Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Indikatoren måler antall boliger som har fått igangsettingstillatelse i kommunen i forhold til befolkningsendringen. Indikatoren måler dermed i hvilken grad tilbudet av boliger responderer på endringer i behovet for boliger. En høy verdi for denne indikatoren gir høy grad av boligvennlighet.
Kilde: SSB
Manglende data fra kommunen
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Sør-Varanger
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Hammerfest
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Senja
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Vadsø
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Nordkapp
Prod-6: Igangsettingstillatelser delt på befolkningsvekst.
Manglende data fra kommunen
Nasjonal plassering: NA
Boligkjøp
Samling av 2 indikatorer som samlet viser kommunens resultat på boligkjøperes muligheter for å skaffe egnet bolig.
Samlet for kategorien Boligkjøp kommer Nordkapp kommune på 79. plass av 119.
Dårligst
50%
Best
Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
Indikatoren måler alderen til de som kjøper bolig for første gang i kommunen. Indikatoren er en temperaturmåler på boligmarkedet og et mål for balansen mellom tilbud og etterspørsel. En lav verdi for denne indikatoren betyr at det er muligheter for unge å kjøpe bolig, noe som er positivt for boligvennligheten.
Kilde: NEF
Gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere i Nordkapp kommune var 28.5 år. Ettersom en lav verdi er positivt for boligvennligheten havner Nordkapp på 104. plass, altså dårligere enn 87% av kommunene i kåringen.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Sør-Varanger
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.3 år
Nasjonal plassering: 50
Hammerfest
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.6 år
Nasjonal plassering: 65
Senja
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
27.9 år
Nasjonal plassering: 78
Vadsø
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.4 år
Nasjonal plassering: 100
Nordkapp
Boligkjøp-1: Gjennomsnittsalder ved førstegangskjøp.
28.5 år
Nasjonal plassering: 104
Boligpris.
Denne indikatoren består av en vektet gjennomsnittpris for eneboliger, småhus og blokkleiligheter. Høy pris kan indikere at det ikke er bygget tilstrekkelig for å imøtekomme endret etterspørsel. Boligprisene er imidlertid påvirket av særtrekk ved kommunen som kommunen ikke kan gjøre noe med. Indikatoren er derfor matematisk tilpasset for å ta høyde for slike forskjeller mellom kommuner. Denne indikatoren gir informasjon om hvor mye høyere boligprisen er i en kommune, sammenlignet med kommuner som har lignende karakteristikker. Lavere boligpris enn sammenlignbare kommuner slår positivt ut for boligvennligheten.
Kilde: SSB
Boligprisen i Nordkapp kommune er 12 557 kr per kvadratmeter. Sammenlignet med de andre kommunene, er dette bedre enn 56% og gjør at Nordkapp havner på 52. plass når man tar høyde for forskjellene i kommunene.
Negativt for boligvennlighet
Positivt for boligvennlighet
Fra landsgjennomsnitt
28 828 kr/m²
Nordkapp
Boligkjøp-2: Boligpris.
12 557 kr/m²
Nasjonal plassering: 52
Vadsø
Boligkjøp-2: Boligpris.
13 526 kr/m²
Nasjonal plassering: 10
Senja
Boligkjøp-2: Boligpris.
20 043 kr/m²
Nasjonal plassering: 112
Sør-Varanger
Boligkjøp-2: Boligpris.
23 211 kr/m²
Nasjonal plassering: 116
Hammerfest
Boligkjøp-2: Boligpris.
25 603 kr/m²
Nasjonal plassering: 84
Kommuner har ulike forutsetninger for å være boligvennlige. Flere av indikatorene er derfor bearbeidet for å sikre at kåringen er mest mulig rettferdig når svært ulike kommuner sammenlignes.
:
Kilde:
Undersøk rangeringen blant alle 119 kommunene
Her kan du kombinere Nordkapp med andre kommuner og indikatorer i kåringen.
Kommune | Boligvennlighet | Tilrettelegging | Boligbygging |
---|---|---|---|
Hammerfest | 82 | 75 | 99 |
Sør-Varanger | 93 | 74 | 112 |
Senja | 97 | 87 | 107 |
Vadsø | 114 | 115 | 57 |
Nordkapp | 119 | 119 | 91 |